Pengumuman

Blog ini sudah berpindah ke alamat baru

www.nohomar.com .

 Blog ini masih akan mendapat update dan pautan posting terkini dari Blog baru.

Terima Kasih kepada semua pengunjung Blog Hati Malaya.

Thursday, June 25, 2009

APA YANG KERAJAAN BANTU...???

INSENTIF TERNAKAN

  • Telur Ayam

1. Penternak Kecil RM411.00 / mt

2. Penternak Komersil RM137.00 / mt

  • Susu

1. Penternak Kecil RM195.00 / mt

2. Penternak Komersil RM65.00 / mt

  • Daging Kambing

1. Penternak Kecil RM906.00 / mt

2. Penternak Komersil RM302.00 / mt

  • Unggas

1. Penternak Kecil RM780.00 / mt

2. Penternak Komersil RM260.00 / mt

  • Daging Lembu

1. Penternak Kecil RM1,122.00 / mt

2. Penternak Komersil RM374.00 / mt

  • Daging Babi

1. Penternak Kecil RM774.00 / mt

2. Penternak Komersil RM258.00 / mt



3 comments:

Anonymous said...

Saya berhasrat untuk memohon pinjaman melalui SKIM TABUNG EKONOMI BELIA (STEB) di bwah kelolaan Kementerian Belia dan sukan,bagi memperbesarkan lagi perniagaan saya yang sedia ada dan telah saya ceburi selama lebih kurang 6 tahun ini.
Saya telah merujuk kepada beberapa orang yang pernah memohon STEB ini. Saya harap dengan kenyataan ini, dapat membuka mata dan pandangan pihak yang berkenaan tentang prosedur STEB ini.
Apa yang saya tahu, proses permohonan mengambil masa selama 6 minggu. Apa relevannya sehingga 6 minggu masa yng diambil untuk meluluskan permohonan yang sememangnya hendak diberi kepada pemohon yang memang telah menjalankan perniagaan, bukan memulakan. Selalunya, proses yang sebegini lama hanya untuk pinjaman memulakan perniagaan. Saya berharap sangat, kerajaan prihatin dengan aduan-aduan rakyat tentang mutu perkhidmatan yang diberikan. Percepatkanlah proses-proses pinjaman yang kononnya memang ditubuhkan untuk membantu bumiputera khususnya. Kerenah-kerenah birokrasilah yang banyak membuatkan kami, golongan muda sukar untuk mendapatkan pinjaman. Memang ada segelintir yang dapat, tapi berapa ramai ? Berapa kerat saja? Siapa sebenarnya yang telah dappat pinjaman ini? Mereka yang ada 'kabel'? Mereka yang kenal orang 'dalam'? Mereka yang berada dan aktif dalam politik? Bagaimana dengan kami rakyat Malaysia, bumiputera?
Sepatutnya, dah tentu-tentu kami ni golongan belia, muda belia lagi, memang telah menjalankan perniagaan, janganlah heret kami ke dalam kancah kerenah birokrasi dengan membuat kami tertunggu-tunggu, itu pun belum tentu lagi lulus.
Saya faham,selalunya apa saja dasar yang dicanangkan oleh kerajaan,memang untuk membantu rakyat,lagi2 di saat2 seperti sekarang ini, dalam keadaan kegawatan ekonomi, tetapi mereka-mereka yang diberi tanggungjawab untuk melaksanakan pula 'lebih sudu dari kuah.' Pegawai2 Bank yang dipertanggungjawabkan untuk menguruskan permohonan ini,jalankanlah kewajipan anda dengan hati yang jujur,ikhlas untuk benar-benar membantu bangsa anda sendiri. Janganlah terlalu memberi tekanan kepada pemohon dengan meminta bermacam2 dokumen yang kadang kalanya bergantung pada budi bicara pegawai itu sendiri untuk meluluskan atau menolak permohonan.
Cukup-cukuplah dengan kerenah birokrasi. Kami bukan generasi dahulu, yang boleh bersabar dan mendiamkan diri apabila diperkotak katikkan. Nak buat pinjaman pun susah, belum tentu dapat. Patutlah 'ah long' jadi pilihan rakyat malaysia sekarang ni. Jangankan kata bank, pinjaman yang diuruskan oleh kementerian pun kami kena lalui bermacam2 cerita. Tolonglah prihatin dengan masalah ini. Sepatutnya sebagai salah satu alternatif bantuan untuk kami, permohonan dipermudahkan dan tak perlulah kami menunggu samapi berminggu-minggu, sedangkan kalau pinjam 'ah long', 6 minit dah selesai semua urusan. Sekadar melaungkan slogan itu dan ini, kami golongan muda tak 'makan' dengan semua itu. Tapi prihatin lah dengan aduan-aduan kami. Agrobank janganlah tekan kami habis-habisan. Dah selesai lawatan tapak, masih lagi bermacam2 alasan untuk menangguhkan pinjaman. Kami ni bukannya bakal mewarisi tanah berelung2, atau duit bergunung2, sebab tu kami usahakan sendiri untuk menjalankan aktiviti pertanian. Sekarang dah tukar Menteri, patutnya da ler nampak perubahan dan peningkatan dari segi perkhidmatan. Kalau sama je di tahap lama, takde maknyanyer pemimpin atasan buat penukaran portfolio menteri. Sebab tak mendatangkan sebarang perubahan, tak membantu urusan rakyat dipermudahkan.

yang benar :
Belia Selangor

CikGu Naim said...

Asalamualaikum dato,semoga sejahtera selalu.Satu inisiatif yang baik dari segi kebajikan bagi membantu golongan ini.

mafizah said...

YB Dato'

SEMINAR POTENSI PERNIAGAAN TANAMAN HIDROKULTUR 1-2 OGOS 2009, D'Nelayan Resort, Pengkalan Balak, Melaka

Lawati untuk maklumat lanjut: http://infohidrokultur.wordpress.com/